Violoncellové pochutnání
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6320
Violoncello není nástroj nikterak exotický, v orchestru má své pevné místo a i v hudebních školách se na něj děti poměrně běžně učí. Avšak slyšet špičkový výkon – jak co se týče zvuku, tak i techniky a výrazu – to již tolik obvyklé není. O to více byla přínosná návštěva sólisty Lukáše Pospíšila, který vystoupil se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně v rámci abonentního koncertu A2 v pátek 23.listopadu ve Společenském domě Casino.
Tento skvělý sólista (mimochodem nehrál s mariánskolázeňskými symfoniky poprvé) je v současné době koncertním mistrem skupiny violoncell v Pražské komorní filharmonii. Studoval na pražské AMU a ve Vídni, u významných pedagogů (M.Sádlo, A.May), zúčastnil se nejrůznějších soutěží, koncertuje sólově též v zahraničí. Do Mar.Lázní přivezl Variace na rokokové téma, známou violoncellovou kompozici P.I.Čajkovského. Naprosto dokonalý výkon tohoto skromného sólisty publikum po právu ocenilo mohutným potleskem a voláním „bravo“. Večernímu koncertu předcházela však ještě jedna důležitá akce: na dopolední generální zkoušce probíhalo natáčení této skladby, neboť pan Pospíšil si vybral právě ZSO k spoluúčasti na svojí demo-nahrávce! Nezbývá než si přát, aby byl tento skvělý sólista u našeho orchestru stálým hostem.
Violoncellovým Variacím předcházela baletní hudba z „Rosamunde“ F.Schuberta a po přestávce si mohli posluchači vychutnat oblíbenou Symfonii č.40 g-moll W.A.Mozarta.
(ksch)
Hudební svátek
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6323
Tento cyklus šesti symfonických básní Bedřich Smetany vznikal v letech 1874-79 a má kromě své obrovské hudební hodnoty ještě několik dalších rozměrů: popisný, historický a vlastenecký. Vlastenectví bylo u Smetany ohromně silné (logicky dáno dobou) a chtěl jej nějak uceleně vyjádřit. Využil spojení bohaté české historie a překrásné přírody, kterou velmi silně vnímal, a promítl tato témata do hudby. Není snad dokonalejšího hudebního obrazu řeky, než je jeho Vltava (a cenné hudební zobrazení historie - dnes již neexistujících Svatojanských proudů) nebo bohaté symfonické zachycení krajiny v básni Z českých luhů a hájů. Sám Smetana k úvodu této básně říká: „Vstup je jako mocný dojem, když do kraje se vstoupí.“ Avšak posluchač má možnost ponechat prostor vlastní fantazii, jak Smetana sděluje: „Každý může ze skladby té si vykreslit, co mu libo…“
Vyšehrad, Šárka a Tábor jsou považovány za skladby tematicky se obracející k minulosti (lze tu obdivovat hudebně dokonale zobrazený královský majestát Vyšehradu anebo ženskou rafinovanost boje v dívčí válce či husitské tažení), závěrečný Blaník je propojením všeho: historie legendy Blanických rytířů, popis kvetoucí krajiny pod Blaníkem a vlastenectví, které věří v budoucnost národa a podle pověsti v pomoc těchto rytířů. (Však také za 2.světové války němečtí okupanti provozování Blaníku pod trestem nejvyšším zakázali, avšak vlastenectví českých hudebníků ve spojení s genialitou Smetanovy hudby dokázalo tento zákaz obejít: předposlední báseň Tábor končí totožným hudebním motivem, kterým začíná Blaník – Smetana chtěl vyjádřit historické tematické propojení. Zmíněné válečné provedení tohoto využilo a obě básně plynule spojilo, sázeje na neznalost Němců…) Dodnes se obě věty hrají takřka bez přerušení…
Letošního provedení se ujal hostující dirigent, prof. Vít Micka, který působí na pražské AMU a kromě pedagogické činnosti a dirigování rovněž komponuje. Před ZSO nestál poprvé, hudebníci jej znají i jako pedagoga - v minulých letech pravidelně přijížděl hostovat i se svým studentem.
Dlouhotrvající potlesk spokojeného publika byl jednak důkazem, že Smetanova hudba má posluchačům co říci i v dnešní moderní době, a také byl zaslouženou odměnou pro hudebníky, pro něž je provozování Mé Vlasti – i přes její náročnost – také svátečním koncertem.
(ksch)
Zahájení abonentní sezóny ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6846
Po letních prázdninách, během nichž mariánskolázeňští symfonikové pořádali koncerty zejména pro lázeňské hosty, nastal čas pro další abonentní sezónu ZSO. Tato, v pořadí již třetí, zachovává schéma předchozích (řada A „prestižní“, řada C „symfonický populár“, řada obměňující se – letos nazvaná V „vítr vane“, věnovaná dechovým nástrojům, dále oblíbené koncerty pro děti a rodiče a koncerty mimořádné).
Předposlední zářijový pátek se tento velký abonentní cyklus rozběhl, právě koncertem z řady „A“. Pan místostarosta a předseda Správní rady ZSO J.Chval zahájil večer důstojným projevem a pak již dostal slovo orchestr, veden svým šéfem, M.Roháčem. První na programu byla skladba mladého českého autora Jana Hory, s názvem Pláň. Pravidelní návštěvníci koncertů neslyšeli jméno skladatele poprvé, ZSO skladby tohoto autora pravidelně premiéruje. Po této kompozici zazněla suita „Karelia“ od finského skladatele Jeana Sibelia. Je to jedna z mála jeho skladeb, která nemá těžce melancholický a zádumčivý charakter, ale naopak vyznívá optimisticky až žertovně.
Vrcholem večera byl ovšem velikán ruské hudby, P.I.Čajkovskij a jeho slavný klavírní koncert č.1 b-moll. Nesmírně obtížný koncert by ovšem nevynikl bez skvělého sólisty, a tím mladý český klavírista Martin Levický bezesporu je. Narodil se v roce 1986. Studoval na Gymnáziu Jana Nerudy s hudebním zaměřením. V současnosti je posluchačem konzervatoře v Plzni a Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze ve třídě prof. Petera Toperczera. Zúčastnil se mnoha mezinárodních klavírních soutěží, například Amadeus Brno 1996 - 1. cena, Virtuosi per musica di pianoforte 2000 - 1. cena a titul absolutního vítěze, Pražské jaro 2004 - čestné uznání a cena pro nejúspěšnějšího mladého účastníka. Dále např.1. cena na Prague Junior Note v r. 1998 a vítězství v soutěži o stipendium firmy Yamaha v r. 2005. Byla mu také udělena cena za nejlepší provedení skladeb L. Janáčka a A. Schönberga v rámci festivalu Prag-Wien-Budapest v rakouském Badenu. V roce 2002 absolvoval letní studijní pobyt v Sewanee-Tennesee v USA, kde na základě vítězství v konkurzu vystoupil se symfonickým orchestrem v Sewanee Festival Orchestra.
Jeho Čajkovskij měl především velký nadhled nad celým dílem, technickou brilanci a obrovský hudební prožitek. Právem publikum nechtělo sympatického mladíka pustit z pódia a vyžádalo si potleskem ještě přídavek.
Věřme, že tento úspěšný začátek předznamenal celou abonentní sezónu a mariánskolázeňské publikum uslyší mnoho skvělých sólistů a mnoho krásných koncertů v podání „svého“ orchestru.
(ksch)
Festival F.Chopina v Mariánských Lázních
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6465
Jako každoročně se v druhé polovině srpna konal v Mariánských Lázních festival Fryderyka Chopina. Zahajovací a závěrečný koncert měl jako tradičně „na starost“ Západočeský symfonický orchestr. Na úvodním koncertě 18.8. zazněla pod taktovkou prof.Radomila Elišky Schubertova „Nedokončená“, následně skladba F.Liszta „Les Préludes“ a po přestávce Chopinův klavírní koncert f-moll se skvělou polskou sólistkou Ewou Poblockou. Prof.Eliška, který je kromě působení na pražské AMU čestným šéfdirigentem Sapporo Symphony Orchestra (SSO), dovedl mariánskolázeňský ZSO k velkolepému výkonu, který dodal slavnostnímu zahájení ten správný lesk.
Bohatý (vesměs klavírní) program celého týdne, ozdobila ve středu Pražská komorní filharmonie se sólistou Štěpánem Kosem a závěr (25.8.) patřil opět mariánskolázeňským symfonikům.
Polský dirigent Pawel Przytocki neřídil ZSO poprvé, jeho precizní přístup symfonikové už zažili. Gruzínská klavíristka Irina Vardeli přednesla Koncert pro klavír e-moll F.Chopina křehce a s grácií. Tento slavnostní závěrečný večer navíc snímal Český rozhlas 3 Vltava, takže posluchači mají možnost si – podle slov rozhlasového technika – tento koncert znovu vychutnat v průběhu října ze záznamu.
(ksch)
Symfonické léto
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 7721
Letní část koncertní sezóny Západočeského symfonického orchestru je v plném proudu a pravidelné „symfonické pátky“ jsou v Mariánských Lázních jistě již hudební jistotou. Nejinak tomu bylo i 22.6., kdy bylo navíc na programu večera velmi stylově přímo „Léto“.
Italský skladatel Antonio Vivaldi (1678-1741) patří k „hvězdám“ na poli vážné hudby, jeho skladby jsou často hrané a posluchačsky oblíbené. Soubor čtyř houslových koncertů Čtvero ročních období jistě není třeba nijak zvlášť představovat, toto dílo patří k nejhranějším vůbec. Právě první dva koncerty z tohoto cyklu, Jaro a Léto, přednesli mariánskolázeňští symfonikové, sólového partu (a zároveň vedení orchestru) se ujal koncertní mistr ZSO Fumihito Terada. Jeho výkon i doprovod orchestru ocenilo publikum po právu mohutným potleskem.
Jinak se tento večer nesl v romantickém duchu. Zahájil jej Slovanský tanec č.1 A.Dvořáka, po přestávce si mohli posluchači vychutnat část z baletní suity Louskáček P.I.Čajkovského a výběr částí z Bizetovy opery Carmen. Slavnostní tečkou se stala Smetanova Vltava. Zcela zaplněný sál Společenského domu Casino pak neutuchajícím potleskem přiměl hudebníky k přídavku, kterým byl Dvořákův Slovanský tanec č.8. Příchod léta byl uctěn vskutku důstojně a orchestr jen znovu potvrdil svoji nenahraditelnou roli, kterou na zdejším kulturním poli zastává.
(ksch)
Čarodějná láska v ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 7102
Ať už nadpis článku vyvolává u čtenářů nejrůznější představy, není na něm nic nepravdivého ani skandálního. Čarodějná láska (El amor brujo) je totiž název skladby španělského autora Manuela de Fally (1876-1946) a mariánskolázeňští symfonikové představili tuto zvukově barevnou kompozici svým posluchačům v pátek 1.června.
M.de Falla byl španělský skladatel a klavírista, studoval v Madridu. Věnoval se studiu španělského folkloru, což rozhodujícím způsobem ovlivnilo jeho tvorbu. V roce 1907 se usadil v Paříži odkud podnikal koncertní turné po Evropě, poté se usadil v Granadě. V roce 1940 emigroval do Argentiny, kde zemřel. Proslavil se zejména baletní hudbou s altovým sólem, a to ve dvou skladbách: Třírohý klobouk (1917) a Čarodějná láska (1915), velmi známá je také symfonická kompozice Noci ve španělských zahradách (1916). Hudbu k baletu Čarodějná láska napsal pro slavnou cikánskou tanečnici Pastoru Imperio a její předlohou se stala cikánská legenda z Andalusie, která zpracovává nesmrtelné téma lásky.
Zahajovací koncert lázeňské sezóny 2007 se ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6546
Hned dva skvělé koncerty pro sólový nástroj s orchestrem připravil Západočeský symfonický orchestr svým posluchačům na pátek 11.května 2007. Prvním byl Mozartův klavírní koncert d moll KV 466. Sólový part bezchybně přednesla japonská klavíristka Mio Sakamoto. Mozartovy klavírní koncerty jsou pozoruhodné, zejména ty, které psal skladatel ve zralém období. Bohatě využívá dechové nástroje, časté jsou na svojí dobu odvážné harmonické postupy. Sólový part klavíru není lacině efektní, ale spolu s orchestrem tvoří dokonalý celek. Na hráče klade nemalé nároky, vyžaduje precizní a komorně přesné provedení. Sólistka pátečního koncertu odvedla výborný výkon a Mozart v jejím podání zněl přesvědčivě. Vrcholem večera bylo provedení Čajkovského houslového koncertu. Vynikající český houslista Pavel Šporcl strhujícím způsobem přednesl dílo, které právem patří k nejčastěji uváděným houslovým koncertům vůbec. Konzervativnější publikum zejména z řad zahraničních posluchačů bylo jistě překvapeno netradičním zjevem chlapíka s modrými houslemi. Po prvních tónech však bylo každému jasné, že mimořádný zjev bude překonán mimořádným výkonem. Orchestr i dirigent měli nesnadnou úlohu být vynikajícímui sólistovi rovnocennými partnery. To se podařilo - a tak posluchači hned tak na zahajovací koncert 200. lázeňské sezony nezapomenou... ( více fotografií..)
Finský velvyslanec ocenil symfoniky
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6473
Hudba finského skladatele Jeana Sibelia (1865-1957) není v našich končinách moc často uváděná, a proto na ni nejsou posluchači (ale ani hudebníci) příliš zvyklí. Tento fakt se pokouší měnit šéfdirigent Západočeského symfonického orchestru Michael Roháč, který je velkým obdivovatelem Sibeliovy hudby a jeho skladby pravidelně zařazuje do abonentních řad ZSO.
Právě taková situace nastala v pátek 27.4., kdy byl hudbě tohoto autora věnován celý koncertní večer – jako pocta k 50. výročí jeho úmrtí. Samotnému koncertu předcházela o hodinu dřív dirigentova přednáška (mimochodem až nečekaně hojně navštívená), na níž se M.Roháč pokusil posluchačům slovem i ukázkami u klavíru přiblížit Sibeliovu symfonii č.7, kterou o něco později slyšeli v podání mariánskolázeňských symfoniků.
Úvod koncertu patřil Sibeliově Romanci C-dur pro smyčce, po níž následovala již zmíněná symfonie. Ta je specifická nejen svojí formou – celá je jednovětá – ale také prolínáním hudebních motivů, jejich atypickým hudebním rozvojem - jakýmsi „vyrůstáním ze semínka“, řečeno slovy M.Roháče. S touto nesnadnou skladbou se orchestr popasoval se ctí a přednáškou poučení posluchači po právu ocenili kvalitní výkon hudebníků.
Po přestávce přišel na řadu Sibeliův houslový koncert, který virtuózně přednesl za doprovodu „svého“ orchestru koncertní mistr ZSO Fumihito Terada, jehož houslové umění s každým sólovým koncertem stoupá. Toho si povšimlo nejen publikum, ale také čestný host večera, pod jehož záštitou se koncert konal, finský velvyslanec, pan Jorma Inki (na snímku spolu se solistou a dirigentem, více ve fotogalerii).
Pan Inki byl na koncertě ZSO již před několika lety, a proto mohl s odstupem času srovnávat. Na slavnostním setkání po koncertě se pochvalně vyjádřil nejen o kvalitách F.Terady, z kterého roste – cituji: „sólista světového formátu“, ale také o stoupající umělecké úrovni západočeských symfoniků. Toto hodnocení je dvojnásob cenné v podmínkách (zvl.ekonomických), ve kterých hudebníci pracují a tvoří. Pan velvyslanec popřál orchestru do budoucna možnost rozšířit řady zejména u smyčcových nástrojů, aby bylo možno lépe provozovat více velkých symfonických koncertů. Věřme, že zástupci mariánskolázeňské radnice, kteří se krásného setkání po koncertě také zúčastnili, budou „svému“ orchestru v tomto nápomocni.
(ksch)
Romantický symfonický večer
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5945
Přesně takový večer mohli 13.dubna prožít návštěvníci koncertu Západočeského symfonického orchestru. Mariánskolázeňští symfonikové měli na programu další abonentní koncert, tentokrát z řady „K“, tedy klavírní.
Klavír k Mariánským Lázním neodmyslitelně patří a to především kvůli chopinovské soutěži. Však také sólistkou pátečního koncertu byla vítězka jednoho z minulých ročníků této soutěže. Polská pianistka Natalia Sawoscianik-Rehling, půvabná křehká blondýnka, toho času nastávající maminka, si pro tento večer zvolila Koncert pro klavír č.1 Es-dur Franze Liszta (1811-1886). Lisztovy klavírní koncerty náležejí k vrcholným dílům hudebního romantismu a ovlivnily mj.i takové autory, jako byli B.Smetana a A.Dvořák. Sólistka prokázala, že si s romantickou hudbou dobře rozumí, její Liszt byl energický i něžný a hluboce procítěný. Však také publikum tento výkon sympatické sólistky náležitě ocenilo a potlesk nebral konce.
Rakouský skladatel, varhaník a pedagog Anton Bruckner (1824-1896) věnoval podstatnou část svého života hudbě duchovní, proslavil se zejména jako varhaník, skladatelsky se uplatňoval obtížněji. Byl velkým obdivovatelem R.Wagnera, jehož dílem se silně inspiroval. Vliv Brucknerovy varhanické činnosti je znát i v hudbě symfonické, často totiž nezachovává formu, hudebně uvažuje v „improvizacích“ a jeho skladby proto bývají rozsáhlé. Tento „nedostatek“ je však vyvážen invencí a výrazem a právem lze Brucknera řadit k vrcholným romantikům. Jeho symfonii č.4 Es-dur zvanou právě „Romantická“, zařadil ZSO do druhé poloviny večera. Nesnadné dílo, protkané mnoha sóly jednotlivých nástrojů (lesní roh, klarinet, flétna aj.) i nástrojových skupin (violy, violoncella, žestě), provedli mariánskolázeňští symfonikové soustředěně, vedeni pevným gestem svého šéfdirigenta M.Roháče a právem sklidili od svých posluchačů nadšené „standing ovation“. Další fografie..
(ksch)
Mozartovo Requiem v Mariánských Lázních
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6194
V pátek 6.dubna zaznělo na abonentním koncertě Západočeského symfonického orchestru slavné Mozartovo Requiem. Strhující skladba, která vznikla na samém konci Mozartova života, je vyjádřením nejen kompozičního mistrovství, ale především vypovídá o pocitech a strachu umírajícího skladatele. Koncert vzbudil zasloužený zájem posluchačů, kteří zcela zaplnili koncertní sál společenského domu Casino. Spolu s orchestrem podaly výborný výkon také sbory, k mariánskolázeňské Fontáně se připojil Sbor Vysoké hudební školy v Norimberku. Sólových pěveckých partů se ujali Annika Rioux, Eva Schuster, Choong-Hee Kim a Kyung-Tae Park. Requiem nastudoval a orchestr řídil šéfdirigent Michael Roháč. Spojení symfonického orchestru se sbory a sólisty bývá vynikajícím hudebním zážitkem, nezbývá než si přát, aby se podobně velkolepé koncerty mohly v Mariánských Lázních opakovat častěji.
Člen České Filharmonie v čele ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 7458
Páteční koncert v Městském divadle (16.3.) se navenek mohl zdát jako „obyčejný“ koncert pro děti a rodiče. Pravidelní čtenáři Listů ale již věděli, že nebude tak zcela obyčejný, že tento večer zazní premiéra nejnovějšího díla houslisty a skladatele, člena ZSO, Petra Malůška alias Petera Schecka. Kromě této premiéry měl však koncert ještě jeden vrchol - a tím byl výkon dirigenta a hornisty v jedné osobě, pana Ondřeje Vrabce.
O.Vrabec je hornistou České Filharmonie, zároveň diriguje a k mariánskolázeňským symfonikům přijel se svojí manželkou Monikou, která je špičková houslistka, zástupkyně koncertního mistra v Symfonickém orchestru Hl.města Prahy FOK. Takovéto osobnosti nevítá naše město každý den.
Pro tento večer si manželé - jako sólisté - připravili dvě věty z koncertu pro housle a dvě věty z koncertu pro lesní roh, obojí od W.A.Mozarta. Výkon Moniky Vrabcové byl velmi stylový, křišťálově čistý a podaný s velkým nadhledem a jistotou, z pozice ostřílené sólistky. Její muž vedl z dirigentského stupínku Západočeský symfonický orchestr k citlivému doprovodu. Zajímavá situace však nastala, když O.Vrabec odložil taktovku a chopil se svého lesního rohu. Hrát na tento nástroj a zároveň dirigovat je téměř nemožné, přesto to sólista dokázal. Kromě toho, že mohli posluchači slyšet jeden z nejkrásnějších tónů (a výkonů) na tento nástroj, což samo o sobě není snadné, tak v pauzičkách hornového hraní vedl O.Vrabec orchestr dirigentským gestem jedné ruky. Bravurní výkon sólisty a naprosto soustředěně podaný doprovod mariánskolázeňských symfoniků ocenilo publikum bouřlivým potleskem.
Dirigentem „na plný úvazek“ byl tento mladý umělec (který navíc celý večer ještě velmi poučně a vtipně uváděl) v Beethovenově předehře Coriolanus, v Melancholické serenádě P.I.Čajkovského, kde se znovu se svým nástrojem představila M.Vrabcová a konečně již ve výše zmíněné premiéře skladby P.Schecka.
Jeho Capriccio pro housle, lesní roh a orchestr vykazuje všechny rysy moderní soudobé hudby, klade důraz spíše na hudební barvy a zvuky než na souvislou melodii. Střídavé rytmické modely ještě zvyšují napětí, které je již tak vyvolané moderní harmonií. Ve výsledku záleží hlavně na posluchači, jaký pohled na vícevrstevnatou kompozici si vybere. Nastudovat tuto skladbu nebylo ani pro orchestr úplně snadnou záležitostí. Sólových partů se ujali manželé Vrabcovi, taktovky pak sám skladatel.
Velmi pěkně zaplněné divadlo přijalo tuto premiéru vřele a zaslouženě ocenilo výkony všech zúčastněných hudebníků. (Nejen) děti a jejich rodiče, pro které byl koncert především určen, mohli být spokojeni.
(ksch)
Na fotografi (zleva): Monika Vrabcová, Peter Scheck a Ondřej Vrabec.
Symfonická návštěva Ameriky
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6143
V pátek 2.března se konal další abonentní koncert Západočeského symfonického orchestru, který tentokrát posluchače přenesl až za oceán. Dramaturgie večera se totiž vztahovala k Americe a díky tomu vznikl zajímavý průřez mnoha hudebními žánry, od symfonie přes muzikál až k filmové hudbě v přídavku.
Na úvod zazněly fanfáry ze Symfonietty Leoše Janáčka, který dosáhl - bohužel však až dlouho po své smrti - v Americe velké obliby (zejména díky operní tvorbě). To Antonín Dvořák americkou slávu sklízel již za svého života, mj.jako ředitel newyorské konzervatoře. Z jeho nejhranější symfonie „Z Nového světa“ přednesl orchestr pod taktovkou svého šéfa M.Roháče (který také jednotlivé skladby večera propojil průvodním slovem) třetí větu, v níž se střídají dramatické pasáže s lyrickými. Je zde zřejmá skladatelova inspirace Amerikou, přesto neztrácí nic z české melodičnosti.
Další skladby večera byly už výhradně dílem zámořských autorů. F.Loewe se proslavil muzikálem My Fair Lady, L.Bernstein je autorem jiného nesmrtelného díla – West Side Story. Z obou těchto muzikálů zazněly orchestrální směsi, které posluchači právem vřele ocenili.
Vrcholem koncertu se stala Rhapsody in Blue G.Gershwina, klavírní koncert s jazzovým orchestrálním doprovodem. Sólistkou večera byla mariánskolázeňská klavíristka, žákyně ZUŠ a studentka gymnázia, Iveta Veselá, která již s mariánskolázeňskými symfoniky před časem vystupovala na výchovných koncertech. Její provedení nelehkého Gershwinova díla, které orchestr soustředěně doprovodil, odměnilo publikum dlouhým bouřlivým potleskem a vynutilo si tak dva přídavky.
Ani v těch se orchestr od tématu večera neodklonil. Prvním z nich byl úryvek z hudby k americkému filmu Star Wars a v úplném závěru zazněl – jak se na lázeňský orchestr sluší – jeden z pochodů slavného amerického skladatele tohoto žánru J.Sousy.
Téměř do posledního místa zaplněný sál Společenského domu Casino byl hudebním výletem do Ameriky zjevně nadšen, neboť vyprovázel mariánskolázeňské symfoniky skandovaným potleskem. Fotogalerie byla pořízena na dopolední generální zkoušce.
(ksch)
Profesor klavíru koncertoval
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6316
Klavír k Mariánským lázním neodmyslitelně patří, hlavně díky každoročnímu konání festivalu F.Chopina, a tak není divu, že Západočeský symfonický orchestr pravidelně zařazuje klavírní večery a v jeho letošní dramaturgii je klavíru věnovaná celá abonentní řada.
Jeden z koncertů této řady připadl na první únorový pátek. Sólistou byl Michal Rezek (na fotografii), český klavírista původem z Plzně, který dobře zná mnoho světových pódií (vystupoval např.ve Španělsku, Francii, Itálii). Vystudoval kromě pražské AMU také Vysokou hudební školu v Mnichově, v současné době je mj. profesorem pražské konzervatoře. Mariánskolázeňskému publiku se představil už poněkolikáté, tentokrát to bylo s klavírním koncertem č.5 Es dur zvaným „Císařský“ Ludwiga van Beethovena. Toto rozsáhlé a velmi krásné a oblíbené dílo přednesl Michal Rezek v plné kráse a lesku, s lehkostí a jistotou v technických pasážích, s poetickým vyzpíváním lyrických míst. Právem sklidil za svůj výkon velké ovace a publikum si potleskem vyžádalo přídavek.
Klavírnímu koncertu předcházely v první polovině večera Dvě elegické melodie skladatele Edvarda Griega, v nichž se představila smyčcová část mariánskolázeňských symfoniků a pak – již v plném orchestrálním obsazení – zazněla Siegfriedova idyla, nepříliš často hraná, avšak velmi krásná a bohatě instrumentovaná jednovětá kompozice Richarda Wagnera, v níž lze nalézt témata ze skladatelových oper.
(ksch)
Zso zahájil rok 2007
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6687
Lepší začátek nového roku si orchestr nemohl přát a v koncertním mistrovi zraje mariánskolázeňským bravurní sólista. Máme pro vás fotografie z generální zkoušky.
(ksch)