Úspěšný koncertní zájezd ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5097
Během uplynulého víkendu absolvoval Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně (ZSO)
koncertní zájezd na jihozápad Německa. Spolu s pěveckým sborem Südwestdeutscher Brahms-Chor z města Rastatt
vystoupil orchestr v impozantní románské sloupové basilice v Rheinmünsteru. Na programu koncertu v neděli 3. května
byla díla Mendelssohna Bartholdyho, F. Schuberta a W. A. Mozarta. Publikum, které zaplnilo chrám do posledního místa
odměnilo výkon skvělých sólistů, sboru a především mariánskolázeňských hudebníků neutuchajícími ovacemi ve stoje.
ZSO zde účinkoval již v minulém roce a má v tomto kraji nedaleko francouzských hranic opravdu vynikající pověst.
Repríza nedělního koncertu se pod vedením zkušeného dirigenta Güntera Horna uskuteční u nás v Mariánských Lázních,
a to 12. června 2009 ve Společenském domě Casino. Netřeba ani dodávat, že podobnými úspěšnými zájezdy jako tento,
šíří Západočeský symfonický orchestr nejen dobrou pověst českých muzikantů,
ale především důstojně reprezentuje město Mariánské Lázně.
(vs)
Hudební zážitek
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5098
Hudba z období klasicismu patří jistě posluchačsky k nejatraktivnější, je povětšinou nekomplikovaná, uchu lahodící a navozující uvolnění a příjemné pocity.
Snad právě proto byl další z koncertů Západočeského symfonického orchestru věnován třem největším osobnostem této éry. Jména Haydn, Mozart, Beethoven zná snad opravdu každý a na pátečním koncertě (17.4.) v Městském divadle v Mariánských Lázních měli posluchači možnost rozšířit si znalosti o těchto autorech a jejich skladbách. Koncertu totiž předcházela – již tradiční – přednáška šéfdirigenta M.Roháče. Takto poučené publikum přivítala předehra k opeře Únos ze Serailu W.A.Mozarta, jiskřivá hudba rakouského génia. Následovala Symfonie č.92 Josefa Haydna s přízviskem „Oxfordská“. Ta představuje opravdu vrchol klasicistní symfonické tvorby: po dvojím tempu v úvodní větě (Adagio-Allegro spiritoso) následuje závažné a zasmušilé Adagio cantabile, nesnadný a prokomponovaný Menuet a radostné závěrečné Presto. ZSO si zasloužil velký potlesk za toto provedení.
Vrchol večera přišel po přestávce. Ale hlavní hvězdou nebyl symfonický génius L.van Beethoven, ač jeho klavírní koncert c-moll je skvostem mezi klavírními koncerty, nýbrž křehká blondýnka s výrazem nesmělé středoškolačky (rozhodně by nikdo nehádal, že už je od loňska maminkou). Zkušená pianistka Natalia Rehling je již známou tváří na mariánskolázeňském pódiu a její provedení Beethovenova koncertu bylo vskutku úchvatné. Klavír pod jejími drobnými prsty přímo zpíval a její brilantní technika a celkové provedení koncertu dostalo publikum doslova „do varu“. Ovace nebraly konce, a tak sympatická klavíristka ještě přidala koncertní valčík F.Chopina. I po něm následovaly neobvykle dlouhé ovace zaplněného divadla.
Je jen dobře, že se takoví sólisté jako Natalia Rehling cítí dobře na zdejších pódiích a – jak sama řekla – velmi ráda spolupracuje se Západočeským symfonickým orchestrem. Věřme, že tato spolupráce bude pokračovat.
(ksch)
Španělský špacír v podání ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5621
V pátek 3. dubna v rámci abonentního koncertu ZSO zaznělo pod taktovkou Michaela Roháče hned několik velmi atraktivních skladeb. Vynikající sólistka koncertu kytaristka Miriam Brüllová přednesla bravurně „Concierto de Aranjuez“. Autor této skladby byl při jejím komponování ovlivněn smrtí svého syna. Svůj smutek dokázal přetavit v krásnou hudbu zejména v druhé větě koncertu. Pro žákyně tanečního oddělení ZUŠ bylo zajímavé uvedení Ravelova Bolera v úpravě Michaela Roháče. Skladbu Ravel psal jako scénickou hudbu pro taneční skupinu I. Rubinsteinové, takže pařížská premiéra r. 1928 se odehrála také s tancem. Bolero samotné bylo svojí kompoziční originalitou pro běžné publikum špatně stravitelné a Ravelovými současníky hojně kritizované.
Provedení v Mariánských Lázních se angažováním tanečnic vlastně vrátilo k původnímu záměru Maurice Ravela.
Více na www.zus-ml.cz
- fotogalerie - (foto Ing.Miroslav Svítek)
Mozart
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5459
V době Mozartově se klarinet jako nový nástroj začal prosazovat v orchestru. Je obdivuhodné, jak možnosti nástroje dokázal geniální skladatel využít. Nejen v sólovém koncertu, ale také v symfoniích, dechových serenádách, v instrumentálních koncertech (nejvíce v klavírních ) i v operách. Samotný klarinetový koncert je kompozicí skutečně pozoruhodnou. Jistě také proto, že vznikl na samém konci skladatelova života, premiéru měl 27. října roku 1791, pouhých několik týdnů před smrtí slavného skladatele. Z tohoto období jsou například opera Kouzelná flétna nebo slavné Requiem. V poslední době se na repertoáru ZSO tento koncert objevil hned třikrát, jednou v prosinci a dvakrát v lednu. Naposledy zazněl Mozartův klarinetový koncert v Tirschenreuthu 10. ledna 2009. Orchestr řídil Michael Roháč, na klarinet hrál Petr Čech. Na zkoušce v Městském divadle v Mariánských Lázních fotografoval Petr Skalka.
Setkání ZSO 2008
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5598
Současní i bývalí členové a pracovníci ZSO se sešli 13. prosince 2008 ve Velké Hleďsebi. Jedná se již o téměř tradiční setkání, které pořádá Unie orchestrálních hudebníků, zejména předsedkyně - flétnistka Kamila Schoberová a klarinetista Miroslav Oblištil.
Jednalo se o akci velmi příjemnou, čas si našli mnozí z hudebníků, kteří působili v ZSO desítky let. Na setkání předala Kamila Schoberová funkci předsedkyně Unie hudebníků svému nástupci, violistovi Štěpánu Stráníkovi. Nezbývá než si přát, aby dobře započatá tradice podobných setkání zdárně pokračovala i s novým vedením Unie hudebníků. - fotogalerie -
Populární koncert ZSO v divadle
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5823
Vedle abonentních, symfonických a kolonádních koncertů připravuje Západočeský symfonický orchestr pro návštěvníky města také populární koncerty. Většinou se konají v divadle a provází je mluvené slovo. Divadlem zní hudba z operet, program bývá také obohacen vystoupením sólistů. Stejně tomu bylo i v pátek 7. listopadu. Oproti jiným večerům tohoto typu byl program koncertu rozšířen o vystoupení sólistky z Konzervatoře Jana Deyla z Prahy.Tato škola se zabývá přípravou zrakově postižených hudebníků pro převážně pedagogickou práci. Řada absolventů se úspěšně zařadila do koncertního života. Také vystoupení zpěvačky Barbory Kozákové s hudbou G.F. Händela a W.A. Mozarta bylo zajímavé a zpestřilo program pátečního koncertu. Spolupráce s Konzervatoří J.Deyla v Praze se stala již tradicí. Dalšími sólisty večera byli Štěpánka Heřmánková a Robert Šicho, ZSO řídil hostující dirigent Petr Chromčák. Věřím, že návštěvníci pátečního koncertu si z divadla odnesli hezký zážitek.
Pátá abonentní sezóna ZSO zahájena
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5755
V pátek 26.září byla zahájena 5. abonentní sezóna Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně. Šéfdirigent Michael Roháč zvolil pro zahajovací koncert zajímavý program. První skladbou večera bylo známé Faunovo odpoledne francouzského skladatele Claudia Debussyho. Debussy ve své známé skladbě mistrovsky použil nejen sólovou flétnu, dává velký prostor všem dechovým nástrojům a smyčce používá spolu s dechy k vytváření zajímavých barev a souzvuků. Druhou skladbou večera byla kompozice finského skladatele Jeana Sibelia s názvem Luonnotar. Luonnotar byla inspirována finským národním eposem Kalevala . Hlavní protagonistkou této skladby byla vynikající finská zpěvačka Jenni Lättilä. Po přestávce byla na program zahajovacího koncertu zařazena 5. symfonie P. I. Čajkovského. Na závěr zazněl přídavek – zpívala opět finská sopranistka Jenni Lättilä, na klavír doprovázel Michael Roháč. Autorem závěrečné skladby byl opět Jean Sibelius, nesla název Norden (Sever) a byla komponovaná na švédský text.
Slavnostnímu zahajovacímu koncertu předcházela přednáška pro posluchače na téma Jean Sibelius. Připravil ji a přednesl Michael Roháč. Přednáška se stejně jako samotný koncert setkala s velkým zájmem, a to nejen abonentů. - fotogalerie, autor ing. M.Svítek -
Zahájení 5.abonentní sezóny ZSO
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5971
V pátek 26. září zahajuje Západočeský symfonický orchestr se svým šéfdirigentem Michaelem Roháčem již pátou abonentní sezónu. Slavnostní večer začíná ve Společenském domě Casino v 18,30 přednáškou šéfdirigenta Michaela Roháče. To proto , že na programu zahajovacího koncertu je v České republice ne příliš často hraná symfonická báseň Jeana Sibelia Luonnotar pro soprán a orchestr. Sólistkou večera bude finská sopranistka Jenni Lättilä. Zajímavý zahajovací abonentní koncert se koná ve spolupráci s finským velvyslanectvím. Více informací o nové abonentní sezóně najdete na stránkách ZSO
http://www.zso.cz/aktuality/abonentni-sezona-08-09 .Azurové pobřeží na kole
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6301
Navštívit Francii je zážitek v každém ohledu. Okolí známého Saint Tropez je příjemným místem také pro cyklisty. Krajina se spoustou vinic, malebná městečka a písečné pláže s průzračným mořem...
Poslední abonentní koncert
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5606
…ale jen v této koncertní sezóně, se konal v pátek 30.5. Posluchači Západočeského symfonického orchestru se opravdu nemusejí bát, od září se rozběhne abonentní sezóna nová a přes léto mohou navštěvovat koncerty letní a kolonádní.
Rozloučení s letošní abonentní sezónou proběhlo jako poděkování předplatitelům – právě oni totiž „vytvořili“ svým hlasováním o skladbách dramaturgii tohoto večera. Mariánskolázeňské publikum je zjevně velmi romanticky založené, neboť tento koncert se skládal pouze s kompozic skladatelů období romantismu.
Na úvod si posluchači přáli předehru Ruslan a Ludmila od ruského autora M.I.Glinky. Dynamická, svižná a harmonicky barevná kompozice otevřela tento koncertní večer. Následovala drobná a oblíbená skladbička Poem od českého romantika Z.Fibicha. První polovinu koncertu uzavřela orchestrální suita z jednoho z nejslavnějších baletů, Labutího jezera od P.I.Čajkovského. Po přestávce orchestr zůstal – na přání posluchačů – u ruského romantismu a vrcholem večera (a absolutním vítězem v této „soutěži skladeb“ mezi abonenty) byl Čajkovského Klavírní koncert č.1 b-moll. Ten patří právem k nejhranějším a posluchačsky oblíbeným.
Jako sólista se představil mladý český klavírista Martin Levický, který má – i přes své mládí – za sebou již celou řadu i mezinárodních úspěchů. Publikum si jeho kvalit dobře povšimlo a dlouhým potleskem si vyžádalo přídavek (ten byl – jak jinak – romantický, Schumannovo Snění). Taktovky se ujal hostující dirigent, který působil mj.v Kanadě, Itálii, Rakousku, pan Denis Mastromonaco, jehož přesná gesta a příjemné vystupování již hudebníci dobře znají, nestál totiž před mariánskolázeňským orchestrem poprvé (a doufejme že ne naposled).
Celý koncert byl navíc netradiční díky průvodnímu slovu šéfdirigenta M.Roháče, který poděkoval abonentům za návštěvy koncertů v uplynulé sezóně a s přáním opětovného setkání při začátku další koncertní sezóny se s posluchači rozloučil. Věřme, že nejen v tomto jubilejním 200. roce lázeňství v Mariánských Lázních, bude ještě dále stoupat počet posluchačů Západočeského symfonického orchestru, a také podpora pro působení a rozvoj tohoto symfonického tělesa, jehož kulturní význam pokrývá celý zdejší region.
(ksch)
Pocta Antonínu Dvořákovi
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5705
První dubnový večer patřil ve Společenském domě Casino českému skladatelskému velikánovi Antonínu Dvořákovi. Západočeský symfonický orchestr připravil pro své posluchače dvě z jeho kompozic – klavírní koncert g-moll a Symfonii č.7 d-moll.
Tento klavírní koncert, který byl Dvořákovým skladatelským debutem pro tento nástroj, není příliš často uváděný. Proto mělo publikum jedinečnou šanci seznámit se s tímto překrásným dílem, navíc v perfektním provedení sympatického českého sólisty Jana Jiraského.
Mladý klavírista, absolvent pardubické konzervatoře a brněnské JAMU, je nositelem mnoha ocenění z nejrůznějších soutěží (první ceny v Karlových Varech, francouzském Noyers, Chopinově soutěži v Novém Sadu, v Kyjevě), byl hostem již na mnoha festivalech u nás i v zahraničí (Vídeň, Graz, Saabrücken, Lisabon). Zvláštním počinem bylo jeho souborné koncertní provedení Bachova Dobře temperovaného klavíru, zaměřuje se též na klavírní tvorbu L.Janáčka. Vystoupil mj.na mezinárodních festivalech Moravský podzim či Pražské jaro, ve Vídni natočil smetanovské CD a spolupracuje s našimi předními orchestry a dirigenty. Jiraského provedení Dvořákova klavírního koncertu v Mariánských Lázních bylo brilantní, s naprostou suverenitou a nadhledem nad notovým zápisem a strhující muzikalitou. Obrovským potleskem ocenilo publikum tento sólistův výkon.
Po přestávce dostal sólo orchestr a přednesl Dvořákovu „Sedmou“ symfonii, která byla premiérována v Londýně a je jedním ze stěžejních děl českého symfonického repertoáru ve všech orchestrech. V provedení ZSO pod taktovkou šéfdirigenta M.Roháče vyvolala tato symfonie v sále mohutné ovace publika, které mohlo znovu obdivovat genialitu tohoto velkého českého skladatele.
(ksch)
ZSO hrál dětem
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 6231
V pátek 28. března hrál Západočeský symfonický orchestr především malým posluchačům na koncertě pro děti a rodiče. Jako sólisté vystoupili studenti plzeňské konzervatoře. Děti slyšely skladby pro sólový pozoun, pro trio lesních rohů i pro sólové housle. Pro zpestření programu obsadil šéfdirigent Michael Roháč také saxofonový ansámbl ze ZUŠ Fryderyka Chopina.
Sólistu na pozoun Martina Šaška znají členové ZSO z již probíhající umělecké spolupráce. Trio lesních rohů vedl člen České filharmonie prof. Jindřich Kolář, jeho provedení partu první horny bylo zážitkem pro posluchače a zároveň inspirací jeho žákům a spoluhráčům – Tereze Vaňkové a Michalovi Mikulenkovi. Saxofonové kvinteto ZUŠ F.Chopina vedené Milanem Hurtíkem v konkurenci konzervatoristů obstálo, přineslo do programu změnu žánru v podobě jazzu. Program pokračoval skladbou pro sólové housle. Havanaise C.Saint –Saense bezchybně přednesla Theresa Claubergová. Celý program byl orámován skladbami pro orchestr. Jako první zazněla předehra k opeře Lazebník sevilský, koncert ukončil ZSO suitou G.Bizeta z opery Carmen. Tento koncert řídil začínající dirigent Jan Bubák.
Koncerty pro děti a rodiče se již staly tradicí, na dalším se malí posluchači jistě dočkají i průvodního slova pana šéfdirigenta Roháče. -fotogalerie -
Symfonie plná nadějí
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5987
Provedení Beethovenovy "Deváté" je vždy událostí, o mimořádném zájmu publika svědčil do posledního místa zaplněný sál. "Živá" spolupráce desítek hudebníků a zpěváků je jakýmkoliv záznamem nenahraditelná.Každý jen trochu citlivý posluchač jistě vnímá pocity a ideály skladatele vložené do skladby překračující a posouvající hranice stylů a hudebních forem. Ne nadarmo se část Beethovenovy deváté symfonie stala hymnou Evropské unie.
Večer s Beethovenem
- Podrobnosti
- Kategorie: ZSO
- Zobrazení: 5848
Takto by se mohl bez nadsázky jmenovat patnáctý únorový večer, kdy se v sále Společenského domu Casino konal další abonentní koncert Západočeského symfonického orchestru. Tomuto koncertu totiž předcházela přednáška šéfa symfoniků M.Roháče, která měla abonentům přiblížit strukturu jedné ze skladeb toho večera uvedené. Jednalo se o první větu Beethovenovy Symfonie c-moll zvané „Osudová“, kterou si mohli posluchači „rozebrat“ do detailů - i díky schematickému nákresu, který šéfdirigent připravil.
Že se tato - možná se již dá říci tradice, neboť to nebyla první přednáška před koncertem ZSO – mezi abonenty ujala, o tom svědčí jednak velmi pěkná návštěvnost přednášky a dost přesně to vystihují slova jedné mariánskolázeňské paní učitelky, která přivedla na koncert (a přednášku) i své žáky a o přestávce si nadšeně pochvalovala, že málokteré město se může pochlubit vlastním orchestrem a navíc tento orchestr ještě vzdělává své publikum, dá možnost dozvědět se o hudbě něco víc, než „jen“ poslouchat. Takováto slova spokojenosti a podpory ze strany občanů-posluchačů jsou pro orchestr více než příjemná a důležitá.
Koncertní večer zahájily dvě skladby, scény ze hry „Kuolema" (Smrt) finského skladatele Jeana Sibelia. Následoval oblíbený a posluchačsky vděčný Koncert a moll pro klavír od norského skladatele Edvarda Griega. Sólový part přednesl jeden ze „stálých“ sólistů ZSO, koncertní klavírista a profesor pražské konzervatoře, Michal Rezek (foto). Večer uzavírala již avizovaná Beethovenova „Osudová“, kterou (nejen to poučené) publikum ocenilo mohutným potleskem.
Takřka do posledního místa zaplněný sál domu Casino byl pěkným důkazem významu pravidelných symfonickým koncertů v Mariánských lázních. A posluchači by byli jistě ještě o něco spokojenější (a to je nejspíš záležitost příslušných technických pracovníků tohoto domu), kdyby první polovinu koncertu nerušilo vtíravé bouchání jakéhosi zřejmě tepelného výměníku z vedlejšího sálu… Je to škoda a do jisté míry i ostuda před zahraničními posluchači (kterých na koncertech nebývá málo).
(ksch)